Setmanari Sóller

132
anys

Quins són els productes de les Balears més consumits per famílies mallorquines amb fills?

690

18-09-2012

Segons un estudi elaborat per la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern, el 91 % de les famílies de Mallorca amb infants escolaritzats consumeix pa de pagès i tomàtigues de ramellet com a mínim un cop a l’any. Aquest és el producte de les Balears més consumit pel grup enquestat, seguit de la sobrassada (88 %), les galetes d’oli (87 %), les panades (86 %) i les patates de sa Pobla (82 %). Amb aquest estudi s’ha volgut conèixer les preferències i l’actitud d’aquest grup de població envers els aliments de les Illes Balears.

Dels productes de forn, els cocarrois i els robiols segueixen el pa moreno, les galetes d’oli i les panades, amb el 72 % de famílies que els consumeixen almanco un cop a l’any. El llonguet el consumeixen el 58 % dels enquestats, i el gató, el 56 %. Pel que fa a les fruites i verdures, darrere les tomàtigues de ramellet i les patates de sa Pobla apareixen el meló d’eriçó, amb el 71 % de famílies que afirmen que el consumeixen, i les figues seques, amb el 39 %. Respecte a la carn, a banda de la sobrassada, un 70 % de les famílies consumeix botifarró un cop a l’any, el 68 %, porcella, i el 50 %, camaiot. La pesca és el grup menys consumit: un 42 % menja llampuga, un 32 % gerret i un 31 % jonquillo. Finalment, pel que fa als condiments, un 47 % consumeix pebre bord mallorquí i un 34 % flor de sal.

A banda del consum, l’estudi ha analitzat la compra de les famílies. Dels aliments amb denominació d’origen protegida (DOP) i indicació geogràfica protegida (IGP), el més comprat és l’Oli de Mallorca (76 %), seguit, per aquest ordre, del Formatge Mahón-Menorca (74 %), la Sobrassada de Mallorca (70 %), l’Ensaïmada de Mallorca (69 %) i l’Ametlla de Mallorca (41 %). Pel que fa a les begudes alcohòliques, es consumeixen més les Herbes de Mallorca (34 %) que el Palo de Mallorca (7 %). Quant als vins, les famílies es decanten per la Denominació d’Origen Binissalem (26 %), seguits del Vi de la Terra Mallorca i la Denominació d’Origen Pla i Llevant (el 13 %). D’altra banda, dels productes bàsics de la cistella de compra, més del 60 % de les famílies compra aliments d’origen de les Balears (ous, verdura, fruita i formatge), aproximadament un 50 % compra carn, oli d’oliva, peix i sal de les Illes; un 26 % compra la llet local, i el 27 %, el vi.

A més de l’objectiu principal de conèixer què es consumeix, l’informe ha estudiat els factors que influeixen a les famílies en la decisió de la compra d’aliments. Per als mallorquins, els factors més important són la frescor del producte, la qualitat, la relació qualitat-preu i el preu, seguits del costum i el fet de trobar el producte en oferta. Els factors a què donen menys importància són a la producció ecològica, la presentació, l’origen i la marca.

Si es compara l’actitud de les famílies amb fills escolaritzats amb el conjunt de la població de Mallorca, es desprèn de l’estudi que els primers tenen més preferència pels aliments de les Illes Balears. També consumeixen més oli, sobrassada, ensaïmada, oliva i ametlla de Mallorca però menys vins i altres begudes alcohòliques. A més, atribueixen més importància a la frescor, la qualitat i al producte ecològic i menys al preu, la presentació o la marca.

L’estudi s’ha fet amb 180 famílies amb infants escolaritzats residents a Mallorca. El 71 % dels enquestats tenen entre 25 i 45 anys, i el 24 %, entre 45 i 65.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris